- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálVzdělávací systém Velké Británie
Spojené království Velké Británie a Severního Irska (United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland), jehož nynější podoba existuje již od roku 1922, se rozkládá na Britských ostrovech, Orknejích, Hebridech a ostrově Man. Celkový počet obyvatel dosáhl 57,4 milionu. Hlavním městem je Londýn se 6,8 milionu obyvatel. Spojené království je tvořeno čtyřmi historickými zeměmi, kterými jsou: Anglie (hl. město Londýn), Skotsko (hl. město Edinburgh), Wales (hl. město Cardiff), Severní Irsko (hl. město Belfast). Úředním jazykem je angličtina, navíc ve Walesu také velština a ve Skotsku gaelština. Státním zřízením je konstituční monarchie, v jejímž čele dnes stojí královna Alžběta II. z rodu Windsorů. Nejrozšířenější náboženství je protestantské. K anglikánské církvi se hlásí 46 milionů obyvatel, ke katolické církvi 3,5 milionu. Kromě těchto jsou ve Velké Británii další církve a náboženské skupiny (např. kalvinisté, metodisté, baptisté, kvakeři aj.). Církev hraje významnou roli v mnoha oblastech, protože v jejích rukou leží velký majetek. Tudíž má i velký vliv a dokonce vlastní řadu škol.
V důsledku odlišného kulturně historického vývoje není vzdělávací systém jednotný ve všech historických zemích Spojeného království. Dále se tedy budeme věnovat pouze situaci v Anglii a Walesu. Vyjdeme z anglického systému, který se vyznačuje některými tradičními a specifickými rysy, odlišnými od vzdělávacích systémů většiny zemí kontinentální Evropy.
Základní cíle a principy vzdělávacího systému
Velký vliv na rozvoj školství i na jeho dnešní podobu měly křesťanské mise v 6. a
7. století. V té době bylo náboženství a vzdělávání považováno za nedělitelné a to až do roku 1870, kdy byl vydán školský zákon (Elementary Education Act), který dával školským úřadům pravomoc prosazovat školní docházku u všech dětí ve věku od pěti do jedenácti let. Ale i dnes stále existují vedle škol státních a soukromých i školy církevní.
Anglický státní školský systém se vyznačuje celou řadou zvláštností. V hlavních školských zákonech z let 1870, 1944 a 1988 je jako hlavní princip zakotven rovný přístup ke vzdělávání pro všechny mladé lidi, který se v praxi uplatňuje jako svoboda vzdělávání podle schopností, sociálního postavení a ekonomických možností rodiny, zájmu a konkurence mezi žáky. Důležitým principem je také princip selektivnosti a výběrovosti, založený na reflektování individuálních schopností. Mezi další výrazné rysy patří především decentralizovanost vzdělávací politiky, diverzita struktury vzdělávacího systému a jeho neprostupnost, volnost tvorby kurikula a různorodost obsahu vzdělávaní, velká rozdílnost v kvalitě škol.
V 80. letech 20. století se konzervativní vláda snažila přizpůsobit vzdělávání evropským zvyklostem. Vrcholí centralizační tendence a úsilí o zavedení celonárodního kurikula a jednotného systému zkoušek. Cílem vzdělávání, jak je také uvedeno v zákoně o školské reformě (Education Reform Act) z roku 1988, je prostřednictvím vzdělání zmírňovat rozdíly mezi skupinami obyvatel a všem poskytnout možnost dosáhnout libovolného postavení ve společnosti.
Struktura vzdělávací soustavy
Komplikovaná struktura anglického školského systému je důsledkem jeho složitého historického vývoje a zahrnuje: nepovinnou mateřskou školu, primární školu, střední školu, odborné školství a vysoké školy.
1.Předškolní výchova (pre-education)
Do věku 5 let probíhá nepovinná předškolní výchova v mateřských školách (nursery school) nebo ve třídách předškolní výchovy zřizovaných při základních školách (nursery classes). Plní především sociální a diagnostickou funkci. Dále existují různé neformální skupiny (pre-school playgroups) provozované soukromým sektorem. Tato zařízení jsou velice různorodá a v průměru je navštěvuje 36% dětí ve věku 3-5 let. Mateřské školy jsou zřizovány i při některých nezávislých středních školách (pre-preparatory schools). Ve veřejném sektoru je předškolní výchova bezplatná a bývá rozdělena do dvou cyklů: pro děti ve věku 3-4 roky a pro děti ve věku 4-5 let. Protože nástupní věk na základní školy není vždy dodržován, můžeme se setkat se skupinami věkově smíšenými.
Organizovaná předškolní výchova je brána jako prostředek pro vyrovnání rozdílů mezi dětmi z různých sociálních skupin a jako období pro získávání přehledu o schopnostech dětí z hlediska jejich dalšího rozvoje.
2.Základní škola (primary education)
Začíná 5. rokem dítěte (část dětí již ve věku 4 let) a trvá do věku 11 let. Tato škola je členěna na dva stupně:
nižší stupeň (infant school) pro děti od 5(4) do 8 let
vyšší stupeň (junior school) pro děti od 8 do 11 let
Základní školu mohou děti absolvovat v různých institucích:
základní škola (primary school) pro děti ve věku 5-11 let, která se dělí na dva stupně – infant department a junior department;
v samostatných školách nižšího stupně (infant school) pro děti ve věku 5-8 let
v samotných školách vyššího stupně (junior school) pro děti ve věku 8-11 let
v počáteční škole (first school) pro děti ve věkových skupinách 5-8, 5-9, 5-10; nejběžnější formou je skupina 5-8 let;
v prostřední škole (middle school) pro děti ve věkových skupinách 8-12, 9-13, 10-13 let; nejběžnější formou je skupina 8-12 let;
ve školách, které zřizují soukromé školy (independent school),v tzv. přípravných školách (preparatory school nebo prepschool) pro děti ve věku 8-13 let nebo 5-13 let
Cílem výuky na základních školách je naučit děti základním dovednostem (číst, psát, počítat), rozlišit jejich schopnosti a připravit je ke studiu na středních školách
3. Střední školy (secondary education)
Střední školy realizují druhý stupeň povinné školní docházky, která končí dosažením 16. roku, a zahrnují věk od 11 do 18 let. Přijímací řízení neobsahuje žádnou zkoušku a je pouze založeno na studijních výsledcích jednotlivých žáků na základní škole. Střední vzdělání se uskutečňuje na několika typech středních škol:
Klasická střední škola (grammar school), pro studenty ve věku 11-16, resp. 18 let. Připravuje na vysokoškolské studium a poskytuje všeobecné vzdělání vysoké úrovně.
Střední technická škola (secondary technical school), pro studenty ve věku 11-16, resp. 18 let. Poskytuje všeobecné vzdělání se zaměřením na technické obory a se zřetelem k potřebám průmyslu. Vyučují se i odborné předměty se zaměřením na techniku, ekonomiku a zemědělství.
Střední moderní škola (secondary modern school), pro studenty ve věku 11-16 let. Jedná se o střední školu se všeobecným profilem pro ty žáky, kteří chtějí po ukončení povinné školní docházky nastoupit do zaměstnání nebo do některého druhu odborné přípravy. Výuka je ve velké míře zaměřena na praktické předměty.
Jednotná střední škola (comprehensive school), pro studenty ve věku 11-16, resp. 18 let. Je zaměřena na všeobecné vzdělání s tím, že volba dalšího zaměření je posunuta do vyšších ročníků. Je zde snaha o to, aby studenti získa
Vloženo: 4.07.2011
Velikost: 75,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz