- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálAutoři experimentálních románů
Thomas Eliot: Epická báseň - poema Pustina
Závěrečnou korekturu udělal Ezra Pound, jemu je dílo věnováno
(Pound je autorem polytematické skladby Zpěvy)
a) 5 zpěvů – 5 dějových rovin z různých dob světové historie je spojeno jako koláž, nahodile, přesto nabízí výsledný obraz
b) Pocity odcizení v současném světě, osamocení jedince – napsal v psychiatrické léčebně ve Švýcarsku 1922
c) Filozofická skladba : prolíná se tu myšlenkový svět antiky, Orientu, starověku, středověku se současností : na základě konfrontace těchto světů, jejich hodnotového žebříčku, filozofie se snaží odhalit podstatu žití ve světě moderního 20. století, které mu je cizí.
Popis místa evokuje konkrétní místo: Jeruzalém, Alexandrii, Athény, Vídeň, Londýn, Himaláje
d) Cituje zde z Vergiliovy Aeneidy, z Ovidia, z biblických Žalmů, z Danta, Shakespeara, Baudelaira
e) Řeč těchto osobností mísí s hovorovou řečí současnosti
Citace z latiny, řečtiny, italštiny, němčiny, francoužštiny
Dílo obsahuje i autorovy poznámky – bez nich těžko srozumitelné
James Joyce: Odysseus (román) Anglie slaví svůj „ bloomsday“ jméno hrdiny Leopold Bloom
a) Volný proud vědomí
b) Záznam jediného dne, čtvrtku 16. června 1904 v Dublinu, od 8.00 do příštího časného rána, jak ho prožil občan Dublinu – obchodní agent
c) Parafráze na Homérova Odyssea a jeho 10leté putování na rodnou Ithaku
d) Vybudován na protikladu skutečnosti a antického mýtu: 18 epizod: každá je o jiném místě Dublinu a o jiné hodině. Zrcadlově sledují epizody z Odysseových zastavení, které Dublin evokuje.
e) Příběh 3 postav, které jsou řazeny za sebou: mladý učitel, spisovatel (Telemachos) + žurnalista, řekl. agent Bloom (Odysseus) + jeho žena, operní zpěvačka Molly (Penelopé). Sledujeme jejich bloudění městem: samotného učitele, který hledá otce + samotného žurnalisty, který se synem setká a bloudí spolu + oba se vracejí domů k Molly. Ta čeká doma, prakticky věrná, leč ve snu nevěrná. Svůj erotický sen vypoví v monologu na 40 stránkách v jediné větě bez interpunkce. Tím román končí.
f) Při toulkách městem líčí protagonisté své pocity, myšlenky, postoje: evokují antické mýty, elegorie středověku, renesanční svět, barokní vidění světa, osvícenské vědecké poznání, romantické snění, naturalistickou detailnost, futurologické zaumy (jazyk zvuků), surrealistické podvědomí atd.: jiné představy evokuje cesta Odysseova a jiné Dubliňanů.
g) Román – encyklopedie: poznatky z historie, filozofie, botaniky,ekonomiky, chemie, medicíny, astronomie
h) Citace v cizích jazycích Evropy + latina, stará řečtina, hebrejština + jidiš ( „židovská němčina“, mluvená forma je i dnes němčině blízká, jidiš však obsahuje řadu výpůjček z hebrejštiny i jazyků mnoha národů, v jejichž sousedství Židé žili.)
ch) Forma: dialogy – monology – záznamy snů – stavy opilosti – halucinace – forma filmových střihů
i) Parodie novinářské práce: útvary z publicistického stylu + parodie na klasickou i pokleslou literaturu
Marcel Proust: Hledání ztraceného času „Lidská komedie 20. století“ Vliv na nový román 60.let
(Lidská komedie: cyklus románů od Balzaca)
Pracoval na románu v izolaci od světa sužován chorobou.
1.Román má 8 částí: uvádí nás do vyšší společnosti – splývání aristokracie odcházejícího světa s vysokou buržoazií nového svět
2. Proud myšlenek, vzpomínek, příběhů, které jsou vyvolávány náhodnými podněty: mají dokázat, jak úzce je člověk spojen se zdánlivě zasutou minulostí, která je překrývána novými zážitky, která v nás však trvá a zásadně ovlivňuje náš osud i povahu.
3. Pocity jednotlivých postav se prolínají v různých časových rovinách.
4. Ich-forma: hl. posta
Vloženo: 13.10.2010
Velikost: 44,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- LIT - Literatura - Američtí autoři 1pol 20 st
- LIT - Literatura - VÝZNAMNÍ AUTOŘI ČESKÉ POEZIE A PRÓZY DRUHÉ POLOVINY 20. STOL.
- CJ - Český jazyk - České drama po roce 1945, autoři
- CJ - Český jazyk - Dekadence, autoři
- CJ - Český jazyk - Generace almanachu Ruch, autoři
- CJ - Český jazyk - Katolická moderna, autoři
- CJ - Český jazyk - Ohlasová poezie, autoři, ukázky
- CJ - Český jazyk - Romantismus v evropské literatuře, autoři, ukázky
- CJ - Český jazyk - Romantismus v české literatuře - autoři, díla
- CJ - Český jazyk - Symbolismus, autoři, ukázka
- LIT - Literatura - čeští autoři v kontextu světové tvorby
- CJ - Český jazyk - Ruralisté, levicově orientovaní autoři
- CJ - Český jazyk - AUTORI BAROKA SLOVNÍ ZÁSOBA
- LIT - Literatura - Významní autoři a proudy ve světové literatuře po roce 1945 do současnosti
Copyright 2024 unium.cz