- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálivá, nevlídná)-založil vlastní filozofickou školu – Sokrates obklopen svými žáky procházel Athénskými ulicemi a diskutoval s nimi na různá témata-kvůli kritice společnosti (byl příznivec aristokracie a ne demokracie – příliš rovnostářské) byl obviněn, že kazí mládež, vystupuje proti demokracii a zavádí nové bohy -> Sokrates se rozhodl, že sám sebe obhájí, ale byl uznán vinným a byl odsouzen k trestu smrti a sám měl vypít číši jedu (měl zabít sám sebe)-svoji obhajovací řeč využil k tomu, aby kritizoval Athéňany-filozofické názory Sokrata:Věnoval se gnozeologickým otázkámVím, že nic nevím – nemůžeme být moudří, můžeme pouze moudrost milovatDo popředí filozofie staví člověka (antropologie)Neztotožňuje se se sofistickou relativistikouEtika a morálka tvoří základ filozofieDobro a zlo souvisí s našimi znalostmi (dobří jsou ti, kteří vědí, jak se mají chovat a zlo naopak představuje neznalost)Poznej sám sebe a poznáš své kvalityDaimonion = vnitřní svědomí (něco uvnitř, co nás upozorňuje, že jsme se nechovali dobře)Zastánce dilektiky – dialog nás posouvá dálePlaton-pocházel z bohaté aristokratické rodiny-nejvýznamnější žák Sokrata-chtěl být básníkem, ale po potkání Sokrata se rozhodl být jeho žákem-zachytil většinu Sokratových názorů a myšlenek-3 významné období v jeho životě:Sokratovský idealismus (do 40 let)Platon Sokrata idealizoval – dokumentoval filozofické názory SokrataV tomto období napsal velké množství dialogů o Sokratovi (dialog byl hlavní metodou Sokrata)Začal psát dílo Politeia (=ústava)Obrana Sokratova – zachycení obhajovací řeči Sokrata před antickým tribunálemSpokojený věkPozván k Dionysovi a tam mu vyprávěl o ideje ideálního státu, ten se rozzlobil a zatkl ho jako otroka. Jeho vlivná rodina ho ale vykoupila a on se rozhodl, že se politikou bude zabývat pouze teoreticky a ne prakticky.Založil v Athénách Akademii – jedna z nejprestižnějších filozofických školTeorie idejíExistují dva světy – materiální svět smyslových věcí a svět idejí, mezi těmito světy platí kauzální vztah (příčina (svět idejí)-> účinek (náš svět)), světy jsou protikladnéIdeje jsou mimo nás, něco duchovního, co vzniklo mimo nás (Božský původ)Ideje jsou objektivní a nezávislé na nás, jsou harmonické, dokonalé, neměnné a obecnéIdeje nemůžeme pochopit svými smysly, můžeme k jejich pochopení dospět pouze rozumemSvět smyslových věcí je materiální, uvědomujeme si ho svými smysly, svět jednotlivých věcí, proměnlivý, nedokonalý a neharmonický svět, druhotný světIdeje jsou jako pyramida, kde na vrcholu je idea dobra, kterou lze ztotožnit s božským principemOntologická teorie – řeší podstatu světaPlatónovo učení o lidské dušiLidská duše je nesmrtelná, věčná, duchovní, dokonalejší část člověkaKdyž člověk zemře, jeho duchovní stránka odchází do světa idejí a po čase se vrací na zem do těla jiného člověka (budhismus)Apriorní poznání – naše duše obsahuje poznatky, které jsou nám dány apriory, neboli předem (z předcházejícího života); my je během svého života v sobě objevujemeAristoteles (384 – 322 B. C.)-Aristotelům otec byl lékař, měl blízko k bádání, zkoumání-mladý Aristoteles vstoupil do Platónovy Akademie, nejprve jako žák a později i vyučoval-po Platónově smrti Aristoteles odchází z Akademie a vydává se na cesty-povolán na Makedonský dvůr (známost přes jeho otce), zde se stal osobním vychovatelem Alexandra Makedonského-když se Alexandr vydává na své cesty, tak se Aristoteles vrací zpět do Athén, kde zakládá Lykeion-Lykeion:Velká a prestižní škola, několik tisíc žákůVelmi všestranná škola (politika, filozofie)Velká sbírka spisů, kamenů, poznatků…-Aristoteles se stal vlivným člověkem -> nasbíral přátele i nepřátele-když Alexandr Makedonský zemřel, dostává se k moci opozice proti Makedoncům a Aristoteles uprchl a po čase umírá na ostrov Euboia-Aristotelovi spisy:Analytiky I. a II. – logické spisy, které jeho žáci označili později jako OrganonNa jeho logiku navázali a polemizovali s ním někteří učenci v novověku a renesanci (např. Francis Bakon – Nové Organon)Spisy o přírodě – Spisy o nebi, Spisy o živých tvorech, Spisy o rostlinách, Spisy o člověkuMetafyzika – spisy o filozofii, vyjádřil svoje názory, ale zaznamenal i zlomkyPolitické spisy – spis Politika, ideální stát, forma politiky, Aristoteles byl optimista – domníval se, že politika je mravná činnost a je spojena s morálkouSpisy o rétoriceSpisy o etice – Etika Nikomachova – jeho filozoficko-etické názoryPoietika – spis o umění, kultuře a také řemeslech-nejvšestrannější myslitel-teoretik vědy – postaral se o první utřídění vědeckého poznání a o vznik vědeckých metod-rozdělil teoretické poznání na 3 oblasti:Vědy teoretické - filozofieVědy praktické – ekonomika, právoPoietická oblast (uměnovědné vědy) – řemesla a umění-filozofické názory:Zabýval se převážně ontologiíStarší názory: vesmír (svět) má střed, kterým je Země a okolo ní obíhá Měsíc. Mezi Měsíce a Zemí je obal z vody, vzduchu, vody a ohně a za Měsícem je aither (éthér) = prostor, který je materiální, ale nemáme jej pod kontrolu, je nekonečný a je to místo, kde sídlí Bůh. Bůh uvádí svět do pohybu. -> geocentrický názor (Aristotelovsko-Ptolemájovský názor)Později Aristoteles vytvořil ještě jednu filozofickou koncepci – učení o látce a formě: Základem všeho bytí je nějaká látka, která sama o sobě ale nic neznamená. Teprve, když je látce dána forma, tak teprve potom se tato látka stává skutečností. Forma je duchovní a nejvyšší forma je Bůh. – materialismus i idealismu - propojenoJeho učení se stalo základem učení pro středověk-filozof, myslitel, přírodovědec, teoretik vědy, učitel, vychovatel-klasické období dalo světu největší filozofy
Vloženo: 11.09.2015
Velikost: 31,13 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu FIL - Filozofie
Podobné materiály
- D - Dějepis - Řecko ARCHAICKÉ OBDOBÍ
- D - Dějepis - ARCHAICKÉ OBDOBÍ - řecko
- CJ - Český jazyk - Pojetí dramatu od klasického po moderní pojetí
- VV - Výtvarná výchova - Výtvarné směry klasického modernismu
- FIL - Filozofie - Klasické období
- FIL - Filozofie - Filozofie klasického období I.
- FIL - Filozofie - Filozofie klasického období II., helénistická filozofie
- D - Dějepis - Starovek - klasicke staty
- D - Dějepis - Klasické období v Řecku - řecko - perské války
- D - Dějepis - Řecko a peloponéská válka - kultura klasického období
- D - Dějepis - VZNIK A ROZVOJ KLASICKÉ OTROKÁŘSKÉ SPOLEČNOSTI V ŘECKÉ OBLASTI
- ZSV - Základy společenských věd - ANTICKÁ FILOZOFIE KLASICKÉHO OBDOBÍ A DOBY HELÉNISMU
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofie klasického období(sokrates, platon, aristoteles)
- D - Dějepis - Řecko-klasické
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Periodizace_klicovych_obdobi_vyvoje_skolni_telesne_vychovy
- ZSV - Základy společenských věd - Vrcholná antická filozofie a filozofie helénského období
- E - Ekonomie - Noví klasikové a noví keynesiánci, měnový kurz v krátkém období
- CJ - Český jazyk - Demokraticky proud ceske prozy mezivalecneho obdobi, spolecensky roman
- CJ - Český jazyk - Imaginativni, baladicka, psychologicka proza ceske literatury mezivalecneho obdobi
- CJ - Český jazyk - Literatura doby Karla IV., obdobi husitske
- CJ - Český jazyk - Literatura nejstaršího období v našich zemích až po dobu Karlovu
- CJ - Český jazyk - Literatura obdobi stareho Recka
- CJ - Český jazyk - Literatura v období husictví
- CJ - Český jazyk - Literatura v období romantismu
- CJ - Český jazyk - Období Husitství a předchůdci Jana Husa
- CJ - Český jazyk - Poezie v meziválečném období
- CJ - Český jazyk - Rimska literatura a literatura obdobi stredoveku
- CJ - Český jazyk - Česká literatura v období humanismu, J.A.Komenský
- D - Dějepis - Období druhé republiky a protektorát Čechy a Morava
- FIL - Filozofie - Aristoteles, filozofie helenskeho obdobi
- FIL - Filozofie - predsokratovske obdobi
- FIL - Filozofie - úvod, předsokratovské období
- LIT - Literatura - Literatura období baroka.J.Á.Komenský
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku, od narození po vstup do školy
- D - Dějepis - Kultura z období 1.republiky
- FIL - Filozofie - Předsokratovské období
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie - období středověku
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojová období sociologie
- D - Dějepis - Období druhé republiky
- LIT - Literatura - Literatura barokního období, ústní lidová slovesnost 19. s
- LIT - Literatura - První a druhé období národního obrození
- LIT - Literatura - Rimske Obdobi
- FIL - Filozofie - Vznik a vývoj filozofie, počátky filozofie v období antiky
- FIL - Filozofie - HELÉNISTICKÉ OBDOBÍ ANTICKÉ FILOSOFIE
- FIL - Filozofie - PŘEDSOKRATOVSKÉ OBDOBÍ ŘECKÉ ANTICKÉ FILOSOFIE
- CJ - Český jazyk - Filosofická literatura, helenistické období - lyrika, epika
- CJ - Český jazyk - Česká literatura 30. – 50. let (období romantismu, počátky
- D - Dějepis - Kultura ranného období v Řecku
- D - Dějepis - Řecko v ranném období
- D - Dějepis - Řecko- Helénistické období
- D - Dějepis - Řím v období republiky
- LIT - Literatura - Oficialně vydávaná proza 70-80 let, období normalizace
- LIT - Literatura - Kroniky období renesance
- CJ - Český jazyk - Literatura období baroka, Jan Amos Komenský
- CJ - Český jazyk - Literatura období renesance a humanismu v naší i světové li
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.6- Literatura období rozvinutého feudali
- CJ - Český jazyk - Světová literatura v období středověku
- CJ - Český jazyk - vývojová období české literatury od doby zrodu až po dobu K
- LIT - Literatura - Spolecenska proza v obdobi mezi dvema svetovimi valkami
- LIT - Literatura - Vyvojove etapy ceske poezie v obdobi mezi dvema valkami
- LIT - Literatura - Česká literatura v období nesvobody
- BI - Biologie - Vývojová období člověka
- LIT - Literatura - RIMSKE OBDOBI
- CJ - Český jazyk - Literatura v období okupace
- D - Dějepis - OBDOBÍ PROTEKTORÁTU A BOJ ČESKOSLOVENSKÉHO LIDU PROTI FAŠISMU
- D - Dějepis - Kultura z období 1.republiky
- CJ - Český jazyk - Literatura období husitsví
- D - Dějepis - Český stát v období vrcholného středověku
- ZSV - Základy společenských věd - ELEATÉ, HERAKLEITOS Z EFEZU, POČÁTKY FILOZOFICKÉHO MYŠLENÍ V OBDOBÍ ANTIKY A PRVNÍ IONŠTÍ PŘÍR
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFICKÉ ŠKOLY V OBDOBÍ HELÉNISMU A ANTICKÉHO ŘÍMA
- FIL - Filozofie - Filozofie v obdobi stredoveku, renesance, reformace
- CJ - Český jazyk - Nejstarí období našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - Nejstarí období našeho písemnictví
- D - Dějepis - Evropa v období rozvinutého středověku
- LIT - Literatura - Charakter světové literatury v období středověku do nástupu renesance
- NJ - Německý jazyk - Wetter, Jahreszeiten - počasí, roční období
- BI - Biologie - novorozenecke obdobi
- BI - Biologie - novorozenecke obdobi
- BI - Biologie - novorozenecke obdobi
- PSY - Psychologie - Kojenecké období
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku
- LIT - Literatura - počátky písemnictví u nás, liter. období středověku
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - prenatální období - batole
Copyright 2024 unium.cz