- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálÚvod do antické filozofie-filozofie se zformovala ve starověkém Řecku - navázala na náboženství a mýtus starověkých civilizací-nejstarší učení nacházíme v takzvaných zlomcích = určité výroky, které pozdější antičtí filozofové zanechali ve svých dílechAutoři zlomkůAristoteles-dílo: MetafyzikaVyjadřuje své vlastní filozofické názory a také cituje starší filozofyDiogenes Laertios [lértský]-dílo: O životě, učeních a výrocích slavných filozofů-historik a filozofPlutarchos-dílo: Srovnávací životopisy-historik, filozof a životopisec-spisy v knihovnách: Alexandria a Pegamon (dnešní Turecko)-antická filozofie se vyvíjela postupně a prošla třemi vývojovými etapami:Archaické – období starší přírodní filozofieArché = počátek všech věcí7. – 6. století př. n. l.Období klasické řecké filozofieSokrates, Platón, Aristoteles5. – 4. století př. n. l.Centrem byly AthényHelénské období4. století př. n. l. – 5. století n. l.Centry jsou Athény, ŘímMilétská škola-Thales (625 – 545 př. n. l.), Anaximandros (610 - 549 př. n. l.) a Anaximenes (585 – 524 př. n. l.)Název podle města Milétos, kde vzniklaSnažili se najít počátek všech věcí = arché, který hledali v jakési pralátce, ze které všechny věci vznikají, existují a poté zase do ní zanikajíPrvotní materialistéPokládají svět za celek (kosmos)Tháles – základem světa je voda, z které vše pocházíAnaximandros – apeiron – něco, co nelze definovat, ani to nemá konkrétní podobu, ale je to materiálníAnaximenes – vzduch, předměty vznikají zhušťováním a ochlazováním vzduchuNaivní materialismusPansofismusEfesos-nejsou důkazy, že zde existovala škola-Herakleitos z EfesuZachovalo se nám od něj velké množství zlomků: spis O příroděVelmi vzdělaný a zcestovalý člověkByl velkým kritikem demokratického způsobu vlády – považoval demokracii za příliš rovnostářskou (všichni lidé se nemohou podílet na vládě)Představitel živelné dialektikySvět ve stálé změně a pohybuPohyb je absolutní, klid je pouze zdánlivý – Herakleitovská změnaHledal počátek všech věcí – podle jeho názoru počátkem všech věcí je oheň: „Tento svět nevytvořil žádný z bohů ani lidí, tento svět vždycky byl, je a bude věčným ohněm.“ - naivní živelný materialismusOheň je v neustálém pohybu -> celý náš svět je v neustálém pohybuSnaha odpovědět na otázku: Proč k pohybu dochází?Příčina pohybu je v tom, že svět je vnitřně protikladný. Protiklady se střetávají a nakonec to vyústí ke změnám.Panta rhei = vše plyne / vše se mění / nevstoupíš dvakrát do téže řekyNeustálá změna platí i pro protiklady: protiklady nejsou absolutní a mohou se měnitPro jednoho člověka to může být dobro, pro druhého zloMoře je voda nejčistší a nejšpinavější, pro ryby je čistá, pitná a prospěšná, pro člověka však špinavá a neprospěšná. – moře je příklad protikladůI nejkrásnější z opic je ošklivá ve srovnání s člověkem. – protiklad krásy a ošklivosti-další centra filozofického myšlení se vytvářela také ve střední a jižní Itálii a také na Sicílii: Kroton (Cotrone), EleaPythágorejská škola v Krotonu-Pythagorejci – filozofický směr i styl života-Zakladatel: Pythagoras ze SamuVelmi vzdělaný a zcestovalý (patrně navštívil i Asii)Ovlivněn východními náboženstvími – buddhismusIdealistický pohled na svět-skupina lidí, kteří se snažili žít specifickým a uzavřeným životem – odděleni od zbytku města, žili trochu jako sekta-jejich názory se objevily u Platóna a v Helénismu v novopythagoreismu-vynikající matematici, zajímali se také o lékařství, poezii, astronomii, hudbu, péče o tělo a filozofii-pythágorejská filozofie:Ontologické otázkyPočátkem všeho bytí je číslo (arithmos) a vztahy mezi nimiKosmologický závěr: Svět je zákonitý (ne chaotický) – vládnou mu matematické zákony, svět je harmonickýGnoseologický závěr: Jestliže chceme pochopit svět, musíme nejdříve pochopit matematikuVše lze vyjádřit číslem (například i city, mezilidské zákony)Jako posvátné číslo považovali číslo 10 Matematiku a čísla přeceňovali = absolutizovali, tzn., snažili se vše převést na číslaStáli u počátku idealistického názoru na světEleiská škola / Eleatská škola-představitelé: Xenotanes (550 – 470 př. n. l.), Parmenides (540 – 470 př. n. l.) a Zenon (490 – 430 př. n. l.)-město v Itálii, které Řekové kolonizovali-Eleatská škola vystoupila s učením zcela opačným, než byla myšlenka Herakleitovské změny-Xenofanes z KolofontuPocházel z Malé Asie, ale utekl přes Peršany do ItálieKritik společenských poměrů v Malé Asii a Itálii a také kritik HoméraKritizoval rysy náboženství: řecké božstvo není nejvyšší a nejdokonalejší bytí, nejvyšší Bůh může být jen jeden (ne polyteismus)„Kdyby býci, lvi a koně uměli kreslit, bohové by vypadali podobně.“Kritizoval tím podoby bohůJeho představa je taková, že Bůh je všudypřítomná příroda, nikoliv podoba člověka (panteismus)Jeden jediný základ tohoto světa je materiální, ale je propojen s Bohem (jedno jediné bytí)-ParmenidesPoprvé použil pojem bytí (=něco, co existuje, co je)Nějaké bytí (o materiálním principu) vypnuje vše -> náš svět tvoří absolutně zaplněný prostor (neexistuje žádné prázdno)Bytí je celistvé (nemá žádné části), všudypřítomné, věčné a nezničitelnéV tomto bytí neexistuje pohyb (nemá se kam pohybovat a nemá se co pohybovat)„Eleatský klid“-ZenonChtěl dokázat, že pohyb neexistuje, obhajoval Eleatský klidVytvořil několik logických důkazů, které byly označeny jako aporiePrvní aporie (letící šíp):Dráha letu šípu se skládá z jednotlivých bodů, ve kterých šíp je šíp v klidu, na místě, a proto se šíp celou dobu nepohybujeDruhá aporie (Achilles nedohoní želvu):Jejich vzdálenost se bude zmenšovat, ale Achilles nikdy želvu nedohoníAporie byly později vědou překonány-patřili mezi ma
Vloženo: 11.09.2015
Velikost: 31,13 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu FIL - Filozofie
Podobné materiály
- D - Dějepis - Řecko ARCHAICKÉ OBDOBÍ
- D - Dějepis - ARCHAICKÉ OBDOBÍ - řecko
- CJ - Český jazyk - Pojetí dramatu od klasického po moderní pojetí
- VV - Výtvarná výchova - Výtvarné směry klasického modernismu
- FIL - Filozofie - Klasické období
- FIL - Filozofie - Filozofie klasického období I.
- FIL - Filozofie - Filozofie klasického období II., helénistická filozofie
- D - Dějepis - Starovek - klasicke staty
- D - Dějepis - Klasické období v Řecku - řecko - perské války
- D - Dějepis - Řecko a peloponéská válka - kultura klasického období
- D - Dějepis - VZNIK A ROZVOJ KLASICKÉ OTROKÁŘSKÉ SPOLEČNOSTI V ŘECKÉ OBLASTI
- ZSV - Základy společenských věd - ANTICKÁ FILOZOFIE KLASICKÉHO OBDOBÍ A DOBY HELÉNISMU
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofie klasického období(sokrates, platon, aristoteles)
- D - Dějepis - Řecko-klasické
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Periodizace_klicovych_obdobi_vyvoje_skolni_telesne_vychovy
- ZSV - Základy společenských věd - Vrcholná antická filozofie a filozofie helénského období
- E - Ekonomie - Noví klasikové a noví keynesiánci, měnový kurz v krátkém období
- CJ - Český jazyk - Demokraticky proud ceske prozy mezivalecneho obdobi, spolecensky roman
- CJ - Český jazyk - Imaginativni, baladicka, psychologicka proza ceske literatury mezivalecneho obdobi
- CJ - Český jazyk - Literatura doby Karla IV., obdobi husitske
- CJ - Český jazyk - Literatura nejstaršího období v našich zemích až po dobu Karlovu
- CJ - Český jazyk - Literatura obdobi stareho Recka
- CJ - Český jazyk - Literatura v období husictví
- CJ - Český jazyk - Literatura v období romantismu
- CJ - Český jazyk - Období Husitství a předchůdci Jana Husa
- CJ - Český jazyk - Poezie v meziválečném období
- CJ - Český jazyk - Rimska literatura a literatura obdobi stredoveku
- CJ - Český jazyk - Česká literatura v období humanismu, J.A.Komenský
- D - Dějepis - Období druhé republiky a protektorát Čechy a Morava
- FIL - Filozofie - Aristoteles, filozofie helenskeho obdobi
- FIL - Filozofie - predsokratovske obdobi
- FIL - Filozofie - úvod, předsokratovské období
- LIT - Literatura - Literatura období baroka.J.Á.Komenský
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku, od narození po vstup do školy
- D - Dějepis - Kultura z období 1.republiky
- FIL - Filozofie - Předsokratovské období
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie - období středověku
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojová období sociologie
- D - Dějepis - Období druhé republiky
- LIT - Literatura - Literatura barokního období, ústní lidová slovesnost 19. s
- LIT - Literatura - První a druhé období národního obrození
- LIT - Literatura - Rimske Obdobi
- FIL - Filozofie - Vznik a vývoj filozofie, počátky filozofie v období antiky
- FIL - Filozofie - HELÉNISTICKÉ OBDOBÍ ANTICKÉ FILOSOFIE
- FIL - Filozofie - PŘEDSOKRATOVSKÉ OBDOBÍ ŘECKÉ ANTICKÉ FILOSOFIE
- CJ - Český jazyk - Filosofická literatura, helenistické období - lyrika, epika
- CJ - Český jazyk - Česká literatura 30. – 50. let (období romantismu, počátky
- D - Dějepis - Kultura ranného období v Řecku
- D - Dějepis - Řecko v ranném období
- D - Dějepis - Řecko- Helénistické období
- D - Dějepis - Řím v období republiky
- LIT - Literatura - Oficialně vydávaná proza 70-80 let, období normalizace
- LIT - Literatura - Kroniky období renesance
- CJ - Český jazyk - Literatura období baroka, Jan Amos Komenský
- CJ - Český jazyk - Literatura období renesance a humanismu v naší i světové li
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.6- Literatura období rozvinutého feudali
- CJ - Český jazyk - Světová literatura v období středověku
- CJ - Český jazyk - vývojová období české literatury od doby zrodu až po dobu K
- LIT - Literatura - Spolecenska proza v obdobi mezi dvema svetovimi valkami
- LIT - Literatura - Vyvojove etapy ceske poezie v obdobi mezi dvema valkami
- LIT - Literatura - Česká literatura v období nesvobody
- BI - Biologie - Vývojová období člověka
- LIT - Literatura - RIMSKE OBDOBI
- CJ - Český jazyk - Literatura v období okupace
- D - Dějepis - OBDOBÍ PROTEKTORÁTU A BOJ ČESKOSLOVENSKÉHO LIDU PROTI FAŠISMU
- D - Dějepis - Kultura z období 1.republiky
- CJ - Český jazyk - Literatura období husitsví
- D - Dějepis - Český stát v období vrcholného středověku
- ZSV - Základy společenských věd - ELEATÉ, HERAKLEITOS Z EFEZU, POČÁTKY FILOZOFICKÉHO MYŠLENÍ V OBDOBÍ ANTIKY A PRVNÍ IONŠTÍ PŘÍR
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFICKÉ ŠKOLY V OBDOBÍ HELÉNISMU A ANTICKÉHO ŘÍMA
- FIL - Filozofie - Filozofie v obdobi stredoveku, renesance, reformace
- CJ - Český jazyk - Nejstarí období našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - Nejstarí období našeho písemnictví
- D - Dějepis - Evropa v období rozvinutého středověku
- LIT - Literatura - Charakter světové literatury v období středověku do nástupu renesance
- NJ - Německý jazyk - Wetter, Jahreszeiten - počasí, roční období
- BI - Biologie - novorozenecke obdobi
- BI - Biologie - novorozenecke obdobi
- BI - Biologie - novorozenecke obdobi
- PSY - Psychologie - Kojenecké období
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku
- LIT - Literatura - počátky písemnictví u nás, liter. období středověku
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - prenatální období - batole
Copyright 2024 unium.cz