- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál5.
ANTICKÁ FILOZOFIE KLASICKÉHO A HELÉNISTICKÉHO OBDOBÍ
sofisté, Sokrates, Platon, Aristoteles
řecký a římský stoicismus, epikureismus, skepticismus, eklekticismus
klasické
Dvě etapy:
1. antropologická filozofie - odvrací se od ontologie ke gnosologii
Sofisté- nikdy nevystupovali společně, potulní učitelé
- sofistai – učitel moudrosti
- řecká gramatika, matematika a historie
- také se jim říká „černá skupina filozofů“
- charakteristickým znakem byl skepticismus = člověk nikdy nemůže najít pravdu ( objektivní poznání není možné
- kritéria k tomu, co je pravda či není neexistují
- byli především praktici – nepřikládali význam teoretickému poznání
- zakladatelé společenské kritiky
- druhá příroda = co vytvořil člověk
- byli tvůrci etických norem – „pravda patří silnějšímu (svalnatějšímu)“
Protagorás z Abdéry – „měrou všech věcí je člověk, jsoucí, že jsou a nejsoucí, že nejsou“ =
usuzování vzhledem ke konkrétnímu člověku
Georgiás z Leontýn - byl autorem noetické skepse
Nic není
Kdyby něco existovalo, nemohlo by to být poznáno
Kdyby to mohlo být poznáno, nemohlo to být sděleno
- odvrátil pohled od společnosti k přírodě
- pokládá základy etiky
- relativismus - vše, je relativní (dobro, poznání ( neexistuje, žádné měřítko a záleží na situaci do které se člověk dostává
Sokratés - typický Atéňan ( miloval společnost, měl spoustu přátel, ale o rodinu se
nestaral
- otec byl sochař, matka porodní bába
- stal se sochařem, ale nebavilo ho to ( začal se zabývat filozofií
- jeho žena byla Xantipa ( dnes označení pro hádavé ženy
- za jeho filozofii byl obviněn ( odsouzen z bezbožnosti, rozvracení aténské
morálky ( soud ho chtěl popravit
- mohl utéct, ale nevyužil toho a tak byl popraven tradiční popravou té doby (
vypil jed
- nikdy nic nenapsal ( vše napsal až jeho žák a obdivovatel Platón, který si
zapisoval i jejich rozhovory
- zavedl metodu dialogu ( základní znak jsou náhodné otázky – učitel
vyprovokoval žáka k přemýšlení
- nikdy neučil skupinu lidí ( kvůli dialogu mluvil vždy s jedním člověkem
- Prohlásil také: „Vím, že nic nevím.“
- pojem daimonion = vnitřní hlas ( tvrdil, že k němu promlouvá
- neusiluje o poznání podstaty světa, nezajímá se o ontologii
- hledá princip správného jednání ( jeho filozofie je etická
- Sokratovské škol - vycházejí z jeho učení
- zabývali se morálkou
- Magerská, Kyrenská, Kynická – „kynis“= cynický; hlavním představitelem byl Diogenes ze Siópy (bydlel v sudě)
2. Systematická filozofie
Platón - z vysoké aténské společnosti
- zdědil obrovský majetek
- jen 8 let byl žákem Sokratovým (i jeho milencem)
- po smrti Sokrata utekl z Atén a začal cestovat (do Egypta, Indie, Číny)
- jenže při cestě do Egypta ho zajali, protože neměl u sebe peníze, dostal se do
společnosti otroků a prodávali ho jako otroka. Naštěstí ho viděli jeho přátelé a
vykoupili ho, od té doby už nikdy nechtěl odjet z Atén
- po zkušenosti změnil názor na otroky a nebral je jako ostatní za „věci“, ale jako lidi
- v r.387 založil v Aténách filozofickou školu Akademie ( už jako budovu, ale stále
ne tak jako je naše, ale jako takový „altán“
- Akademie skončila v 6.st. díky císaři Justiniánovi; její součástí byla také obrovská
knihovna
- vyučoval už skupiny lidí – bezplatně
- zemřel v 80. letech v kruhu studentů
- jeho filozofické spisy:
Obrana Sokratova - pře
Vloženo: 5.04.2011
Velikost: 90,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz