- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
3. a 4. etapa NO (Erben, Borovský...)
LIT - Literatura
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálČeský romantismus
3. etapa NO
- literatura se sbližuje s životem a postupně v ní převládá romantismus
- dochází k rozkvětu poezie, venkovské prózy, satiry, publicistiky a divadla
Josef Kajetán Tyl
- narodil se v Kutné Hoře roku 1808
- od studentských let hrál ochotnické divadlo
- kočoval s kočovnou společností, založil Kajetánské divadlo, pracoval jako herec a dramaturg ve Stavovském divadle
- novinář a redaktor (Květy, Sedlské noviny), organizátor českého společenského života (bály, besedy, recitace)
Díla:
- Rozina Ruthardova, Dekret kutnohorský - historické povídky z české minulosti
- Poslední Čech - rozměrná próza situovaná do šlechtického prostředí, setkala se s ostrou kritikou K.H.B.
- Pražský Flamendr, Paličkova dcera - dramatické obrazy ze současnosti
- Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka - hra ze současnosti
- Jiříkovo vidění, Lesní panna, Tvrdohlavá žena - pohádkové hry
- Jan Hus, Jan Žižka, Kutnohorští havíři - historické hry se soc. zaměřením
- Strakonický dudák - dramatická báchorka
ukázky:
- čítanka: Šavlička - říká, že muzikou se dají vydělat peníze
- rozhovor Trnky, Švandy a Dorotky
Švanda - nemá peníze
Trnka - otec Dorotky, nechce, aby si ji Švanda vzal
Švanda odchází do světa vydělat peníze
Dorotka ho nechce pustit, pláče a vyhrožuje otci
- vystupují lesní panny
Rosava - lesní panna, matka Švandy, očaruje jeho dudy (dudy však ztratí svou moc, když na ne Švanda zanevře
- rozhovor Švandy a Vocilky ( čítanka )
Vocilka - snaží se vypadat, že umí cizí jazyky, podlézá Švandovi
Švanda má úspěchy se svými dudy až v „neznámých zemích“, má rozveselit princeznu Zuliku.
Když se dlouho nevrací domů, Dorotka se ho vydá hledat se starým houslistou Kalafunou.
- rozhovor Švandy, Zuliky a Vocilky
Zulika o sobě mluví ve třetí osobě, rozhodne se, že si Švandu vezme.
Dorotku zavřou do vězení (pak i Švandu )
- Švanda ve vězení přemýšlí o Dorotce, lituje že od ní odešel a toho, že se nechal zlákat Vocilkou
Rosava pomůže kouzlem Švandovi z vězení, ten se vrací domů.
- doma rozhovor Švandy a Dorotky
Švanda ji prosí, o odpuštění, ona nechce „nic mít s nevěrníky a hejřilci“ - pohádají se, Švanda vyhrožuje, že bude tak hýřit, až zemře
- Rosava přijde za Dorotkou
Rosava radí Dorotce, aby mu odpustila a zachránila ho před divými ženami
- Dorotka s Švanda o půlnoci v lese
Švanda je uprostřed duchů, Dorotka ho osvobodí a radí mu, aby se polepšil. Švanda odhazuje dudy se slovy „zpropadený měchu“ - dudy (už bez kouzla) si vezme Vocilka a utíká.
Na úplném závěru se všichni obejmou.
VÝZNAM ?
- Tyl vzdává hold domovu a lásce
svět „cizí“ - Vocilka, Zulika X svět „domácí“ - Švanda, Dorotka, Trnka, Rosava
pohádkové motivy - kouzelné dudy, lesní panny, duchové
Karel Jaromír Erben
- narodil se v Milíně (1811 - 1870)
- narodil se nemocen, byl plachý a měl vadu řeči
- vystudoval práva
- odmítal Karla Hynka Máchu
- porovnával život ve městě a na venkově (venkov měl raději)
- na venkově se setkával s lidovou slovesností
- vydal 1. soupis - PROSTONÁRODNÍ ČESKÉ PÍSNĚ A ŘÍKADLA
- fascinovalo ho tajemno a magično v pohádkách
dílo:
Kytice
Balady:
Mateřídouška (=Kytice)
- svázání do kytice = sepsání, dávná mohyla = dávná minulost
- jeho záměr - šířit pověsti
Poklad (pověst)
- Velký pátek - velikonoce, otevírají se skály
- ze skály se nedá odnést dítě i poklad, proto tam žena dítě nechá
- tresty - zlato se promění v kámen, přišla o dítě
- žena se provinila - dala přednost bohatství proti mravnímu řádu
- žena toho lituje - za rok se dítě může vrátit
Svatební košile
- blíží se půlnoc, dívka čeká na milého
- 1. vina - rouhání - chce vrátit milého, nebo chce zemřít
- 2. vina - odhazovala náboženské předměty
- gradace - stupňování napětí - vytvářeno protikladem - uvnitř (bezpečí) X venku (nejistota)
a protikladem dívky (nebojí se) a čtenáře (tuší co se děje)
- pokání → trest - není tak krutý
Polednice
- vina - rouhání (chce zavolat polednici), špatný vztah k dítěti
- trest - dítě na konci zemře (velmi krutý trest)
Zlatý kolovrat
- pohádkový motiv - stařeček, zázrak
- úmyslné provinění - závist a vražda nevlastní dcery
Štědrý den
- založeno na pověře - na Štědrý den lze poznat budoucnost
- provinění - porušila hranici poznatelného a nepoznatelného
- trest - naplnění osudu - SMRT
Holoubek
- prostřední báseň
- holoubek sedí na hrobě zavražděného manžela a připomíná vdově její provinění ( vražda, málo truchlí)
- žena se znovu provdá, ale tíží ji svědomí, neunese vinu - utopí se, ani po smrti jí není přáno pokoje - její jméno bylo prokleto
Záhořovo lože
- založena na legendě
- Záhořovo lože = ..............................................................................................................................
- srovnání s Májem / Máchou
Vodník
- provinění - 1. neuposlechla matku 2.poslechla matku, neuposlechla vodníka - porušila vztah k dítěti
- krutý trest
- využití gradace
Vrba
- žena se v noci mění ve vrbu = její osud
- vina- muž se chtěl vzepřít osudu
- ze dřeva - vrby (jeho ženy) udělal kolébku pro dítě, aby zmírnil trest
Lilie
- vina - .....................................................
- žárlivost matky
Dceřina kletba
- vina - zabila své dítě (nemanželské)
- přenáší zodpovědnost na matku
Věštkyně
- chce, aby měli lidé dobrou duši
- motiv vlasti
všechny balady mají společné:
- vztah matky a dítěte
- nadpřirozené bytosti
- provinění → trest
ZÁKLADY ETIKY podle ERBENA
- vztah matky a dítěte, vina a trest, příjímání osudu...
JAZYK BALAD
- inspirace lidovou slovesností (např. děťátko, poupátko, synáček, matička)
- přirovnání
- na začátku každé balady se opakují verše nebo slova
- dramatická zkratka ( složité věty zkrátí do odstavce )
- používá citoslovce a přímou řeč
- napětí
- nadčasová témata
- užívá eufonii - založena na opakování zvuků
- vodník - písmenko L
4. etapa No
- literatura se orientuje demokraticky a její metoda směřuje od romantismu k realismu
Karel Havlíček Borovský
- tvoří v 50. letech 19. století (Bachovský absolutismus)
- jeho heslo - „Aby nám to vlastenectví konečně ráčilo z úst vyjeti do rukou a do těla“
- narodil se v Borové (1821) u Přibyslavi
- studoval na německé škole ( Havlíčkův Brod - dříve Německý Brod )
- vstoupil do kněžského semináře - chtěl tak působit na lidi, místo toho si však vypěstoval odpor k církvi (pro s
Vloženo: 10.02.2011
Velikost: 85,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz