- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál20. MATURITNÍ OTÁZKA
Světová próza 1. poloviny 20. stol. Žánrová a tématická pestrost české prózy mezi válkami.
UČEBNICE STR. 98 – 110 + STR. 123 – 124
1. světová válka v literatuře
1. sv. válka způsobila v celé Evropě hluboký společenský i duchovní otřes, velmi výraznou stopu zanechala také v literatuře
zobrazování válečné tematiky se klade za cíl vylíčit válečné hrůzy a varovat před nimi; řada světově známých spisovatelů (R. Rolland, G. Duhamel, H. Barbusse) se angažuje v protiválečném hnutí
téma války silně ovlivnilo díla např. následujících autorů:
Erich Maria Remarque (1898 – 1970)
německý spisovatel, v 18 letech odveden na frontu, po válce vystřídal řadu povolání – učitel, prodejce náhrobků, automobilový závodník
žil ve Švýcarsku, od r. 1939 v USA
jeho literární úspěch je založen na napínavém ději, účinné charakteristice postav, nekompromisním humanistickém, antimilitaristickém a antifašistickém postoji
jeho původní jméno je Kramerque [kramer]→ Remarque je pouze pseudonym, je to jeho pravé jméno psané pozpátku
tematika smrti je u něj vylíčena ve dvou polohách (negativní poloha – smrt, kterou člověk musí přijmout na základě dění ve společnosti = válka atd.; pozitivní poloha – vysvobození se z něčeho, např. v románech se objevují smrtelně nemocní, kteří se však nechtějí léčit a chtějí poslední roky života žít naplno)
píše velmi plasticky a čtivě, dokáže velmi jednoduše a prostě vytvářet obrazy → při čtení jeho děl je čtenář schopný vytvářet si skutečné obrazy děje
tvorba:
Na západní frontě klid – román
Cesta zpátky; Tři kamarádi; Černý obelisk – romány o osudech vojáků z 1. sv. války a jejich „návratech“ do života
Jiskra života; Čas žít, čas umírat – romány věnující se tematice nástupu fašismu
Nebe nezná vyvolených
Arnold Zweig (1887 – 1968)
německý prozaik a dramatik
před nacismem odešel do Palestiny, po 2. sv. válce žil v NDR
tvorba:
Velká válka bílých mužů – cyklus
Rolan – román
Romain Rolland (1866 – 1944)
francouzský prozaik, dramatik, esejista, hudební kritik
nositel Nobelovy ceny za literaturu (1915)
tvorba:
Petr a Lucie – nejslavnější protiválečná novela; toto dílo se dá přirovnat k Shakespearově díle Romeo a Julie (jejich láska byla zkomplikována jejich rodinami); je to příběh mladých lidí, jejichž láska je znemožněná válkou a okolím; je to krátká novela s velmi dramatickým spádem
Divadlo revoluce – cyklus dramat k oslavě francouzské revoluce
Život Beethovenův; Život Tolstého – monografie
Jan Kryštof – román
Dobrý člověk ještě žije – jadrný a rozmarný příběh
Henri Barbusse (?1874 – 1935)
francouzský spisovatel a politický pracovník
tvorba:
Oheň – román
Ernest Hemingway (1899 – 1961)
americký prozaik a publicista, nositel Nobelovy ceny za literaturu (1954)
pocházel z rodiny lékaře
začal psát již během středoškolských studií, stal se reportérem
po návratu z 1. sv. války pracoval jako novinář v Paříži
po 2. sv. válce žil v Havaně na Kubě a na svých usedlostech v USA
od počátku své tvorby hledá pravdu o člověku v mezních životních situacích, své hrdiny staví tváří v tvář smrti, aby mohli projevit míru své odvahy
ve svých textech je úsečný, plný zkratek a zámlk, počítá s podtextem a čtenářovou schopností proniknout k němu
náměty pro své povídky čerpal i z prostředí lovu, boxu, dostihů a býčích zápasů
je autorem řady povídek, románů o generaci, která poznamenána válkou se marně snaží smysluplně žít
byl to vášnivý rybář
tvorba:
Muži bez žen; Vítěz nebere nic – povídkové soubory
Sbohem, armádo – románový příběh
I slunce vychází – Fiesta – román
Komu zvoní hrana – román
Stařec a moře – novela, nádherná povídka
Pohyblivý svátek – autorovy vzpomínky na život v Paříži (vyšly posmrtně)
+ učebnice str. 99
Rozrůzněnost meziválečné literatury
pro prózu a drama platí tytéž historické mezníky a teoretická východiska jako pro poezii, v próze však literatura směřuje k větší snaze zachytit skutečnost co nejplastičtěji, ve všech možných aspektech, není zde takové množství uměleckých směrů, i když lze odlišit různé tendence
pokračuje tradice realismu 19. stol.; píší se rozsáhlé společenské kroniky (SÁGA RODU FORSYTHŮ), rozsáhlé romány zachycující složitý vývoj hlavního hrdiny s mnoha odbočkami (román-řeka: psal např. R. Rolland – Jan Kryštof, T, Dreiser – Americká tragédie atd.)
romány kriticko-realistické, naturalistické a socialisticko-realistické
objevují se pokusy o modernizaci prózy a románu – reportážní postupy, metoda proudu vědomí
prvky expresionistické, existencialistické, motivy předcházející absurdní literaturu lze najít u F. Kafky – díla Proces, Zámek či Amerika
oblíbený je historický román
rozmachu dosahuje literatura detektivní, literatura faktu a science fiction
+ učebnice str. 100
Literatura USA
Ztracená generace (lost generation) je označení generačně blízké skupiny amerických básníků a prozaiků, kteří začali tvořit ve 20. letech 20. století a jejichž vidění bylo ovlivněno zážitkem 1. světové války a pocitem kulturní vykořeněnosti Američana v Evropě, též pocitem neschopnosti zařadit se po válce do života. Základním tématem děl příslušníků této generace je zklamání a skepse, rozklad lidských a společenských hodnot a hledání východiska v útěku do přírody nebo kultury. Hrdiny jejich próz jsou jednotlivci ztracení v nepřehledném labyrintu světa, jsou to obvykle rozvrácení, silně citově založení lidé, kteří nenacházejí nikde zakotvení.
William Faulkner (1897 – 1962)
prozaik, nositel Nobelovy ceny za literaturu (1949)
pocházel ze státu Mississippi, za 1. světové války byl letcem v americké armádě ve Francii, poté vedl dobrodružný a tulácký život příležitostných zaměstnání, literární úspěch mu dovolil usadit se a věnovat se trvale literatuře v mississippském Oxfordu
se Ztracenou generací souvisí volněji, je výrazně ovlivněn F. M. Dostojevským, naturalismem a modernou
je považován za jednoho z novátorů kompozice moderního románu, jež je u něho jakoby roztříštěná, chaotická, až v závěru se ukazuje, že jednotlivosti logicky vytvářejí celý příběh
tvorba:
Sartoris – román
Hluk a zuřivost – román
Když jsem umírala – román
Srpnové světlo – román se věnuje problému viny, spravedlnosti a pronásledování
Absolóne, Absolóne – románová kronika
Divoké palmy – román složený ze dvou dějově nezávislých příběhů o smyslu života a lásky – příběh Divoké palmy (první příběh), Stařec Mississippi (druhý příběh)
John Steinbeck (1902 – 1968)
prozaik a dramatik, nositel Nobelovy ceny za literaturu (1962)
pocházel z Kalifornie, kde strávil i většinu života, studoval biologii, prošel řadou zaměstnání, než se mohl plně věnovat literatuře
se Ztracenou generací souvisí volně vlivem evropanství
je spisovatel velkého porozumění pro psychologii člověka z okraje lidské společnosti
polemizuje s tradičními náboženskými normami, zabývá se konfliktem dobra a zla v člověku a možnostmi svobodné lidské vůle
tvorba:
Svrhněte bomby – reportáže ze světových bojišť psané za 2. sv. války
Pláň Tortilla – humorné vyprávění o kalifornských povalečích
V pochybné bitvě (česky též Bitva) – sociální román o stávce česáčů bavlny
O myších a lidech – novela, tragický příběh dvou zemědělských dělníků
Hrozny hněvu – román
Na východ od ráje – románová kronika osudů fiktivní rodiny Trasků
Na plechárně – povídka o životě kalifornských chudáků
Se Ztracenou generací souvisela také tvorba básníků, např. Ezra Pound (1885 – 1972) či Thomas Stearns Eliot (1888 – 1965).
Upton Sinclair (1878 – 1968)
naturalistický spisovatel a publicista
tvorba:
Džungle – naturalistický románový pohled na otřesné poměry na chicagských jatkách
Boston; Petrolej – sociálně kritická díla
Sinclair Lewis (1885 – 1951)
prozaik, nositel Nobelovy ceny za literaturu (1930)
tvorba:
Hlavní třída – satira na maloměstský život
Babbitt – román, v němž se setkáváme s maloměšťákem, jehož jméno dalo americké angličtině nové slovo babbittry = úzkoprsé, samolibé maloměšťáctví
Arrowsmith – román o lékaři, který se nedá zlákat vidinou komerčního úspěchu a i za cenu obětování osobního štěstí se věnuje vědecké práci
Elmer Gantry – satirický útok na náboženské pokrytectví
Krev královská – román věnovaný problematice rasových předsudků v Americe
Francouzská literatura
Antoine De Saint-Exupéry (1900 – 1944)
prozaik a publicista, letec na dálkových tratích a válečný pilot, patrně sestřelen německým letadlem ve Středomoří za 2. svět. války
pocházel z aristokratické rodiny
zemřel tragicky – zřítil se s letadlem (v misi ve 2. světové válce), které sám pilotoval → spekuluje se, zda byl sestřelen či zda to byla plánovaná sebevražda
tvorba:
Kurýr na jih; Noční let; Země lidí; Válečný pilot – „letecké romány“, prózy na pomezí reportáže a dokumentu vycházejí z osobních reálných zážitků, mnohdy vznikly v situacích bezprostředního ohrožení života, výraznou složkou jeho děl jsou úvahové pasáže o smyslu lidské existence
Malý princ – filozofická pohádka doprovázená vlastními autorovými ilustracemi, motivovaná ztroskotáním pilota uprostřed pouště a nastolující obecně platné otázky morálky, dobra, zla, lásky a zodpovědnosti v konfrontaci dětského a dospělého pohledu na svět; je to unikát světové i evropské literatury; je to příběh určený pro děti i dospělé; velmi obsažný příběh psaný dě
Vloženo: 19.10.2010
Velikost: 101,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- čj - čeština - Maturitní otázka č.3 literatura
- 125 - Český jazyk - Maturitní okruh- STAROVĚKÁ LITERATURA
- E - Ekonomie - 25 maturitních otázek
- ZSV - Základy společenských věd - maturitni otazk filozofie
- BI - Biologie - Maturitní otázky.doc
- CJ - Český jazyk - 1. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 13. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 14. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 15. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 16. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 17. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 18. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 19. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 2. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 21. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 22. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 23. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 24. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 25. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 26. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 27. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 3. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- D - Dějepis - 24 maturitnich otazek
- LIT - Literatura - 25 maturitních otázek
- UCE - Účetnictví - 25 maturitních otázek
- UCE - Účetnictví - Řešení praktické maturitní písemky - FROLLINO
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.1- Obraz historie v beletrii
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.10- Počátky realismu ve starší české lit
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.11- Kritický realismus v naší a světové
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.12- Starověká literatura
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.13- Česká próza od 70.let 20.století po
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.14- Nejvýznamnější představitelé české p
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.15- Cesty naší poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.16- Boj proti fašismu v naší i světové l
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.18- Společenská kritika a satira v české
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.19- Meziválečná básnická avantgarda
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.2- Romantismus v evropské a naší literat
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.20- Česká meziválečná próza
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.21- Obraz I.světové války ve světové a n
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.23- Vývoj české poezie ve 2.polovině 19.
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.24- Vývoj divadla od jeho vzniku do konc
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.25- Balada, její vývoj a formy
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.3- České národní obrození, jeho vývoj a
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.4- Vývoj literatury v době pobělohorské,
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.6- Literatura období rozvinutého feudali
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.7- Počátky a vývoj literárního jazyka na
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.8- Ústní lidová slovesnost a literatura
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.9- Karel Čapek
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.1
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.10
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.11
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.12
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.13
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.14
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.15
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.16
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.17
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.18
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.19
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.2
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.20
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.21
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.22
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.23
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.24
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.25
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.3
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.4
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.5
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.6
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.7
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.8
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.9
- CJ - Český jazyk - Čj- maturitní otázka č.3
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.1
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.10
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.11
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.12
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.13
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.14
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.15
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.16
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.17
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.18
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.19
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.2
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.20
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.21
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.3
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.4
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.5
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.6
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.7
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.8
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.9
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.10
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.11
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.12
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.13
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.14
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.15
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.16
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast2,3
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast4
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast5
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.22-cast1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.22-cast2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.23
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.24
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.25
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.26
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.3
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.4
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.5
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.6
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.7
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.8
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.9
- M - Matematika - Maturitni otazka c.1
- M - Matematika - Maturitni otazka c.10
- M - Matematika - Maturitni otazka c.11
- M - Matematika - Maturitni otazka c.12
- M - Matematika - Maturitni otazka c.13
- M - Matematika - Maturitni otazka c.15
- M - Matematika - Maturitni otazka c.17
- M - Matematika - Maturitni otazka c.18
- M - Matematika - Maturitni otazka c.19
- M - Matematika - Maturitni otazka c.2
- M - Matematika - Maturitni otazka c.20
- M - Matematika - Maturitni otazka c.21
- M - Matematika - Maturitni otazka c.22
- M - Matematika - Maturitni otazka c.23
- M - Matematika - Maturitni otazka c.24
- M - Matematika - Maturitni otazka c.25
- M - Matematika - Maturitni otazka c.3
- M - Matematika - Maturitni otazka c.4
- M - Matematika - Maturitni otazka c.5
- M - Matematika - Maturitni otazka c.6
- M - Matematika - Maturitni otazka c.7
- M - Matematika - Maturitni otazka c.8
- M - Matematika - Maturitni otazka c.9
- PRA - Právo - Maturitní otázka Právo
- PRA - Právo - Maturitní otázka Právo
- VS - Veřejná správa - Maturitní otázky
- PRA - Právo - Maturitní otázky
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázky 1 - 22
- Z - Zeměpis - Maturitní otázky
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 1. Historické pojetí determinace lidské psychiky a vymezení osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 2. Vědomí, stavy vědomí a nevědomí
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 3. Vrozený základ osobnosti, temperament a modely osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 10. Základní rysy sebepojetí, vývoj sebepojetí, poruchy sebepojetí
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 13. Dimenze osobnosti a modely osobnosti
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: