- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálvskou archu, a zachránil tak před potopou sebe, svou rodinu i zvířata. Noe měl vzít na archu od každého druhu zvířat jeden pár. Když pak později opadla voda, tak se na zemi začala opět rozšiřovat pýcha atd. Lidé se přeli o to, kdo postaví nejvyšší zeď – byla tedy postavena Babylónská věž. Bohovi se nelíbilo, že se na zemi opět rozšířili nedobré vlastnosti (hlavně pýcha), proto tedy zamotal jazyky všech lidí (→ lidé se rozdělili na mnoho národů). Noe měl syna Abrahama. Od tohoto okamžiku se začíná odvíjet historie Židů; (ŽIDÉ = národ pod zvláštní boží ochranou). Abraham měl syna Izáka, kterého chtěl Bůh jako oběť. Abraham nechtěl svého syna Izáka Bohovi obětovat, ale nakonec souhlasil. Bůh však nakonec Abrahama zadržel těsně předtím, než Abraham Izáka zabil (obětováním Izáka měl Abraham dokázat, jak moc je Bohu oddaný). Izák měl syna Jákoba, který svého staršího bratra připravil o prvorozenství. Jákobovo druhé jméno bylo Izrael. Jákob měl syna Josefa, který byl Jákobův nejmladší syn. Bratři však Josefa vyhnali do Egypta do otroctví. V Egyptě se však Josef stal faraónovým místodržícím. Do Egypta se poté dostali do otroctví i Josefovi bratři a ostatní lid. Z otroctví je pak vysvobodil MOJŽÍŠ. Všichni přešli přes Černé moře, přes poušť Sinajskou a dostali se až na horu Sinaj. Zde dostal Mojžíš od Boha DESATERO BOŽÍCH PŘIKÁZÁNÍ. Poté se všichni vydali až do země zaslíbené.
NOVÝ ZÁKON :
: - tvoří nejstarší památky křesťanské literatury z 1. a 2. století našeho letopočtu
:- je psán řecky a obsahuje:
: 4 evangelia – Matoušovo, Markovo, Lukášovo a Janovo; je to vyprávění o
životě, umučení a zmrtvýchvstání Ježíše Krista;
:Skutky apoštolů – o působení Kristových žáků, o rozvoji křesťanských
náboženských obcí
: Listy – 21 epištol (epištola je náboženský list, určený křesťanům)
: Zjevení Janovo – Apokalypsa, jehož cílem je ukázat skrytý smysl událostí, h
hlavně zvěst o jedinečné síle a slávě Ježíše Krista; je to
zjevení o možném konci světa, kdyby člověk nedodržoval
Desatero
překlady bible se objevují od 2.stol. n. l., dnes se odhaduje překlad do 495 jazyků, jednotlivé postavy, příběhy a podobenství se staly mocným inspiračním zdrojem pro světové umění
2.) Staroslověnské písemnictví a latinská literatura
prvním útvarem na našem území, který by bylo možné označit jakou ranou formu státu, byla Velkomoravská říše (8.- 9. stol.)
za vlády knížete Rastislava musela říše vzdorovat mnoha politickým, vojenským i duchovním útokům ze západu, především ze strany Francké říše; posilu se Rastislav rozhodl hledat u císaře Byzantské říše, Michala III.; ten žádosti poselstva vyhověl a roku 863 vyslal na Velkou Moravu misii vedenou soluňskými bratry KONSTANTINEM (později přijal mnišské jméno Cyril; 827-869) a METODĚJEM (815-885); usilovali o rozšíření křesťanství východního obřadu a zavedení slovanského jazyka do liturgie; také se snažili o vybudování základů vzdělanosti
jazyk na Velké Moravě → před staroslověnštinou lidé mluvili starou podobou češtiny, ale jednalo se o politický zájem, proto přišel na Velkou Moravu Konstantin a Metoděj
STAROSLOVĚNŠTINA = nejstarší doložený spisovný jazyk slovanský, vypracovaný v 9. století soluňskými bratry Konstantinem (Cyrilem) a Metodějem na základě makedonského nářečí starobulharského jazyka; postupně se rozšířila od Velké Moravy až po sever Srbska; brzy přibyla i další centra a jazyk se začal diferencovat v souladu s místním jazykovým vývojem (tzv. česká neboli velkomoravská, ruská, chorvatská aj. redakce staroslověnštiny)
Konstantin a Metoděj vytvořili pro staroslověnštinu písmo, hlaholici, které oba bratři využili k staroslověnskému překladu bible a dalších literárních děl, jež řadíme k nejstarším památkám našeho písemnictví; hlaholici pak jejich žáci přepracovali na druhé slovanské písmo, cyrilici
HLAHOLICE = písmo upravené z malých písmen řecké abecedy
CYRILICE = písmo upravené z velkých písmen řecké abecedy; byla podobná
azbuce → vznik azbuky (azbuku dodnes používají např. Rusové,
Bělorusové, Ukrajinci, Makedonci, Bulhaři a Srbové)
z období působení obou bratří na Velké Moravě pocházejí i nejstarší psaná díla naší literatury; mezi staroslověnské literární památky vzniklé na území Moravy (9. stol.) a Čech (10. stol.) náleží:
Proglas – velmi revoluční dílo své doby; je to veršovaná předmluva k překladu evangelií, autorem je pravděpodobně Konstantin; v tomto díle lituje Konstantin všech lidí, kteří musejí svou víru poslouchat v nesrozumitelném jazyce → klade zde důraz na právo každého člověka, aby se mu jeho náboženství hlásalo v jeho mateřském jazyce; MYŠLENKY PROGLASU: Lepší 5 slov srozumitelných, než 10 000 slov nesrozumitelných.; Duše bez knih zdá se býti mrtvá.
Život Konstantinův, Život Metodějův – legendy o soluňských bratřích jsou zaměřeny především na jejich život a staví se na obranu jejich díla; Život Konstantinův → napsal Konstantin, Konstantin se zde nazývá
filozofem; Život Metodějův → toto dílo sepsali Metodějovi žáci
Kyjevské listy – zlomek misálu (mešní knihy); zachycují hlaholské písmo; je to jediný rukopis psaný staroslověnštinou
Paterik (Knihy otců) – vyprávění o mniších
Zákon sudnyj ljudem – psán pro laiky; Nomokánon (církevní předpisy) – právnické spisy
První staroslověnská legenda o sv. Václavu – datuje se do doby brzy po zavraždění knížete Václava
Druhá staroslověnská legenda o sv. Václavu a o sv. Ludmile (Kniha o rodu a utrpení sv. Václava) – staroslověnský překlad Gumpoldovy latinské legendy (kolem r. 1000)
bohoslužebné texty a texty vymezu
Vloženo: 19.10.2010
Velikost: 82,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- čj - čeština - Maturitní otázka č.3 literatura
- 125 - Český jazyk - Maturitní okruh- STAROVĚKÁ LITERATURA
- E - Ekonomie - 25 maturitních otázek
- ZSV - Základy společenských věd - maturitni otazk filozofie
- BI - Biologie - Maturitní otázky.doc
- CJ - Český jazyk - 13. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 14. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 15. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 16. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 17. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 18. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 19. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 2. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 20. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 21. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 22. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 23. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 24. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 25. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 26. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 27. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- CJ - Český jazyk - 3. MATURITNÍ OTÁZKA.doc
- D - Dějepis - 24 maturitnich otazek
- LIT - Literatura - 25 maturitních otázek
- UCE - Účetnictví - 25 maturitních otázek
- UCE - Účetnictví - Řešení praktické maturitní písemky - FROLLINO
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.1- Obraz historie v beletrii
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.10- Počátky realismu ve starší české lit
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.11- Kritický realismus v naší a světové
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.12- Starověká literatura
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.13- Česká próza od 70.let 20.století po
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.14- Nejvýznamnější představitelé české p
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.15- Cesty naší poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.16- Boj proti fašismu v naší i světové l
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.18- Společenská kritika a satira v české
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.19- Meziválečná básnická avantgarda
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.2- Romantismus v evropské a naší literat
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.20- Česká meziválečná próza
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.21- Obraz I.světové války ve světové a n
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.23- Vývoj české poezie ve 2.polovině 19.
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.24- Vývoj divadla od jeho vzniku do konc
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.25- Balada, její vývoj a formy
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.3- České národní obrození, jeho vývoj a
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.4- Vývoj literatury v době pobělohorské,
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.6- Literatura období rozvinutého feudali
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.7- Počátky a vývoj literárního jazyka na
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.8- Ústní lidová slovesnost a literatura
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.9- Karel Čapek
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.1
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.10
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.11
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.12
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.13
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.14
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.15
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.16
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.17
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.18
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.19
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.2
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.20
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.21
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.22
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.23
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.24
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.25
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.3
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.4
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.5
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.6
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.7
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.8
- CJ - Český jazyk - Maturitni otazka c.9
- CJ - Český jazyk - Čj- maturitní otázka č.3
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.1
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.10
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.11
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.12
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.13
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.14
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.15
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.16
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.17
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.18
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.19
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.2
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.20
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.21
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.3
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.4
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.5
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.6
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.7
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.8
- F - Fyzika - Maturitni otazka c.9
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.10
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.11
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.12
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.13
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.14
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.15
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.16
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast2,3
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast4
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.21-cast5
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.22-cast1
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.22-cast2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.23
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.24
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.25
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.26
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.3
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.4
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.5
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.6
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.7
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.8
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Maturitni otazka c.9
- M - Matematika - Maturitni otazka c.1
- M - Matematika - Maturitni otazka c.10
- M - Matematika - Maturitni otazka c.11
- M - Matematika - Maturitni otazka c.12
- M - Matematika - Maturitni otazka c.13
- M - Matematika - Maturitni otazka c.15
- M - Matematika - Maturitni otazka c.17
- M - Matematika - Maturitni otazka c.18
- M - Matematika - Maturitni otazka c.19
- M - Matematika - Maturitni otazka c.2
- M - Matematika - Maturitni otazka c.20
- M - Matematika - Maturitni otazka c.21
- M - Matematika - Maturitni otazka c.22
- M - Matematika - Maturitni otazka c.23
- M - Matematika - Maturitni otazka c.24
- M - Matematika - Maturitni otazka c.25
- M - Matematika - Maturitni otazka c.3
- M - Matematika - Maturitni otazka c.4
- M - Matematika - Maturitni otazka c.5
- M - Matematika - Maturitni otazka c.6
- M - Matematika - Maturitni otazka c.7
- M - Matematika - Maturitni otazka c.8
- M - Matematika - Maturitni otazka c.9
- PRA - Právo - Maturitní otázka Právo
- PRA - Právo - Maturitní otázka Právo
- VS - Veřejná správa - Maturitní otázky
- PRA - Právo - Maturitní otázky
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázky 1 - 22
- Z - Zeměpis - Maturitní otázky
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 1. Historické pojetí determinace lidské psychiky a vymezení osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 2. Vědomí, stavy vědomí a nevědomí
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 3. Vrozený základ osobnosti, temperament a modely osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 10. Základní rysy sebepojetí, vývoj sebepojetí, poruchy sebepojetí
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 13. Dimenze osobnosti a modely osobnosti
Copyright 2024 unium.cz